بروبچ هتل قصر

همه چی برای بچه های هتل قصر

بروبچ هتل قصر

همه چی برای بچه های هتل قصر

ویژگی های یک هتلدار خوب

ویژگی های یک هتلدار خوب

 

کار هتلداری با توجه به وسعت یافتن دامنه مسافرت و جهانگردی وگسترش روزافزون آن، امر بسیار مشکلی است.بر خلاف آنچه که افراد کم تجربه و بی اطلاع تصور می کنند، هر کسی بدون قید وشرط، صرفاً با داشتن مقداری سرمایه، شایستگی انجام کارهتلداری را ندارد. بلکه علاوه بر سرمایه مالی بسیاری شرایط دیگر لازم است تا یک نفر بتواند هتلی تاَسیس کند و از آن حداکثر سود را برای جامعه و کشور و شخص خودش ببرد .

کار هتلداری، در معرض برخورد با افکار و عقاید مختلف است . بدین معنی که به تعداد مسافران هتل، از ملیتّها و طبقه ها و نژادهای مختلف در این مورد اظهار عقیده می شود . بنابراین یک هتلدار باید ازهر حیث فردی باشد که بتواند تمام این عقاید را با همه اختلاف و تنوعی که دارند به مصلحت کار خویش جمع بندی نماید و با مهارت و تجربه و نظم و اخلاق ، از کار خود بهره مثبت بردارد .

اینک بعضی از صفات ممیزه مدیرهتل که موجب امتیاز بخشیدن و برتری نهادن مدیریت بر دیگران اشاره می کنیم :

· صبر و حوصله بسیار و بی حد؛
· هوش وافر؛
· سرعت انتقال؛
· خلق و خوی نرم؛
· سلامت کامل جسمی و روحی؛
· تسلط بر اعصاب وبر احساسات وعواطف مثبت و منفی خویش تسلط داشته باشد و از بروز نابهنگام آنها جلوگیری کند؛
· در روابط خود بامردم و حفظ رضایت آنها از خود تمایل و اشتیاق نشان دهد؛
· قابلیت انعطاف تا حد لازم؛
· استعداد و ظرفیت برای مقابله با مشکلات و حوادث متعدد و مختلف؛
· قدرت اتخاذ تصمیم سریع ؛صحیح و قاطع درشرایط حساس وپراهمیت به طور صحیح و قاطعانه تصمیم گیری نماید. در رویارویی با حوادث و دشواریهای ناگهانی تحمل و ظرفیت داشته باشد؛
· نظم وترتیب ودقت و توجه کامل به مسایل کوچک و بزرگ؛
· برخوردداری از قدرت بیان و توانایی ادای توضیح به صورت شفاهی و همچنین قدرت داشتن بر استفاده قلم و بیان کتبی در روابط متقابل. ودارای افکار منطقی برخورداری ازاحساس عدالت جویی و عدالت پروری؛
· مردم شناسی و قیافه شناسی؛
· تجربه و مهارت و اطلاع کامل از فن هتلداری درباره تمامی بخشهای هتل به میزان کافی از تجربه فکری و عملی برخوردار باشد؛
· آشنا به سخت افزار و نرم افزار و تکنولوژی ؛
· از مشکلات و پیچیدگیهای موجود در کار خویش آگاهی داشته باشد؛
· داشتن ادب و متانت ؛آداب معاشرت واصول اجتماعی را در رفتارهایش حفظ کند و از مهارت کافی در تمامی کارهای مربوط بهره مند باشد و سلیقه پسندیده همراه با ظرافت و دقت لازم را بیاد داشته باشد؛
· قدرت ابتکار در کلیه امورمربوط به مسافران و کارکنان و هتلداری؛
· با انتخاب شیوه های مردمی و انسانی با گذشت و بزرگواری بتواند رضایت خاطر مسافران و کارکنان را فراهم آورد؛
· مقید بودن به نظافت شخصی؛
· نفوذ کلام؛
· برخورد خوب با مسافران و کارکنان؛
· آشنا به زبان خارجی؛
· سخاوتمند بودن؛
· درستکار و امین بودن؛
· عفیف و پاک نظر و مورد اعتماد بودن؛
· حائز شخصیت و شایسته مدیریت؛
· توانایی آموزش دادن به کارکنان بخشها؛
· توانایی بر ارزشیابیها و بازنگریها در امور شغلی و وظایف محوله کارکنان؛
· مدیریت باید بتواند بموقع و بطور صحیح برای اقدامات آینده برنامه ریزی کند.

در صورتی که مجموع این صفات در وجود یک فرد جمع باشد بدیهی است که درکارهتلداری موفق می شود، زیرا در هروضعی قرارگیرد می تواند مشکلات و موانع را از پیش پای خود بردارد و در عین حال نهایت استفاده ممکن را از هر موقعیت برای پیشرفت کار هتل بنماید.

در غیر این صورت یعنی اگر شخصی از حیثیت خصوصیات ذکر شده ضعیف وکم مایه باشد ؛ نخواهد توانست در امر هتلداری فرد موفقی باشد.

مدیریت هتل بایددرکلیه امور پیشروباشد پیشرو بودن یعنی مسیری که باید درپیمودن آن به طور مستمرکوشش و تلاش کرد. مدیریت هتل باید با تکنولوژی ،سیستم های جدید آشنا باشد هتلداری امروزفقط به سرو غذا از چپ یا راست گذاشتن غذا نیست چون اکثر مسافران نمی دانند که از چپ غذاگذاشتن صحیح است یا از راست سرو کردن ولی بقیه را درک می کنند، مثل تمیز بودن، مبلمان راحت ،با ادب رفتار نمودن ، مدیریت باید هر راه حلی را درک کند. مدیریت هتل باید هدف داشته باشد، منظور این نیست که ارنقطه ای به نقطه دیگر برود بلکه درست پیمودن این مسیر که به هدف نزدیکتر شود مهم است.

برای مثال، این نکته را یادآور می شویم که موفقیّت هرسازمانی بسته به نوع کار وهماهنگی و کاردانی همه کارکنان آن سازمان است. هتلدارخوب با خصوصیاتی که گفته شد می تواندازوجود همه کارکنان، حداعلای استفاده راببرد.مثلاً می داندکه برای هرقسمت با توجه به حجم کار، چه نوع کارمندی و با چه مشخصاتی استخدام کند.اگر کارمندی برای یک قسمت از هتل استخدام شود که ناوارد و بی تجربه باشد، نه تنها باعث بی نظمی وگسستن اموراز هم می شود، بلکه موجبات ضرر زیان و ناراحتی سایر کارمندان را نیز فراهم می سازد، در نتیجه کارها به درستی پیش نمی رود.

مثال دیگر این که هتلدار خوب و با تجربه می داند که هتلداری صرفاً شامل یک اتاق دادن به مشتری و گرفتن کرایه نیست ، بلکه هتلداری به معنای وسیع کلمه شامل خدمات مختلف ودائم و مستمر به مسافران، وتاَمین وسایل رفاه و آسایش کامل آنان می باشد تا آنها را کاملاً راضی نگهدارد و در مواقع مراجعت و ترک هتل ، چهرة آنان نمایانگر رضایت و خشنودی خاطر آنان باشد.

با توجه به آنچه که قبلاً گفته شده، عقیده ها وخواسته ها و سلیقه هایی که هتلدار با آنها سروکار دارد بسیار مختلف وگاهی متضاد نیز هست از اینجا معلوم می شود که هتلداری کار مشکل و پرمسؤولیتی است و تنها به صرف داشتن سرمایه نمی توان در این کار موفق بود.

هتلداری در کشور ما صنعت یا بهتربگوییم هنرجدید ودرحال توسعه است و با توجه به استقبالی که از آن بعمل می آید ، عده زیادی ازصاحبان سرمایه را به طرف خود جلب کرده و خواهد کرد. بدیهی است اغلب این افراد دراین صنعت، تازه کار به شمار می روند وقبل ازهر چیز به راهنمایی نیاز دارند تا تجربه و آگاهی لازم را به دست آورند و مجبور نباشند تجربه در امر هتلداری را به بهای یکی دو بار شکست و ناکامی کسب نمایند.

از دیگر ضرورتهایی که مدیر باید بدان توجه نماید آن است که بتواندتشخیص دهد برنامه ریزیهایش تا چه پایه با توفیق همراه بوده و درصورتی که لازم بداند، در شیوه کارها تجدید نظر لازم را به عمل آورد.توجه کافی به بازسازی،نوسازی وسالم نگه داشتن وسایل وامکانات مبذول گردد وچنانچه اهمیت درخور به این موضوع داده نشود باید یقین داشت که حفظ و دوام هتل با تهدید پرمخاطره ای روبرو خواهدگردید، چراکه مراجعین و مسافرین هنگامی به هتل خواهندآمدکه امکانات موجودبتواند رضایت آنها را فراهم آورد که در غیر این صورت همان مشکلات مالی و مردمی و اقتصادی آشکار خواهدگردید.

مدیران به طور دائم با مشکلات اقتصادی در ارتباط با نوسان قیمتها روبرو هستند.ازاین رو باید بخوبی بتوانند خود را با این تغییر قیمتها تطبیق دهند و سیاست مبتنی بر کسب در آمد موزون و تعیین شده خود را دنبال نمایند.از برجستگیها وامتیازات مدیران هتلها آن است که رشد قیمتها وفعالیتهای اقتصادی خودرابطورسالانه برنامه ریزی میکنند واین توانایی فکری وبینش صحیح ازبزرگترین امتیازات مدیران به شمارمی آید.چنانچه یک مدیر هتل توانایی پیش بینی مسائل و دشورایهای مالی و مشکلات اقتصادی را نداشته باشد، بدان مفهوم خواهد بودکه هتل را درخطر تعطیل شدن قرار داده یا از میزان فعالیت آن خواهد کاست و از آنجا که پرداخت حقوق کارمندان و کارکنان هتل را نمی توان معوّق گذاشت، نتیجه تعطیل کردن بخشی از هتل برای هر مدت که باشد در حکم از دست دادن سرمایه و یا سقوط در ورطه ورشکستگی خواهد بود، تصمیم گیریهای مدیریت باید حساب شده باشد. به عنوان مثال اگر مدیری بخواهد حقوق کارکنان هتل را افزایش دهد ابتدا لازم خواهد بود که با پیش بینی های لازم و دقیق زمینه ای را برای کسب درآمد بیبشتروتأمین اعتبار آن فراهم سازد و این برعهده مدیریت است که تشخیص دهد کدام روش را برگزیند. افزایش نرخها، زیاد کردن حجم و ساعت کار برای در آمد بیشتر، پس اندازکردن مخارج یا کاستن از هزینه های زاید و یا روشهای دیگری که مدیران مبتکر خواهند توانست با به کار گیری خلاقیتهای خود ابتکارنمایند.ناگفته نماند که ازعوامل مهّم دیگری که برفعالیتهای مالی وبرنامه های اقتصادی مدیران هتلها تأثیرمی گذاردوجودرقابت میان همکاران و هتلداران دیگرا ست که به خوبی می تواند موجب ایجاد تغییر در سطح حقوق و شرایط شغلی کارکنان هتل شود.

برخورداری ازاخلاق پسندیده ورفتارنیکوتأثیرفراوان براقتصاد هتل وجنبه های مالی آن خواهد بخشید. پرسنل وکارکنان هتل با توجه به نکات اخلاقی ورعایت روابط انسانی می توانند که مشتریان و مراجعین رنجیده خاطروناراضی را باردیگر به هتل جلب و جذب نمایند واین درحکم پشتوانه ای برای آینده موفق و پیروزمند هتل خواهد بود.